DZIAŁY

piątek, 28 stycznia 2011

RPG - PAPIEROWE RPG - GRY FABULARNE - Wideo RPG - Mafia: Gangsterska Gra Fabularna - Kampania do M:GGF "La Cosa Nostra" - Rys fabularny - Indeks Postaci - Indeks Miejsc - Autor: Arkadiusz RYGIEL

Poniżej umieszczam setting gangsterski prowadzony kiedyś w ramach autorki. Sesję mistrzowałem na rożnych mechanikach. Głównie modowany Cyberpunk i Zew Cthulhu i ostatecznie Wideo RPG. Równie dobrze na chwilę obecną można by wykorzystać FATE lub Savage Worlds. Zależy jaki efekt chcemy uzyskać. Choć trzeba byłoby popracować nad  oddaniem naturalizmu. W dalekiej przyszłości postaram się wrzucić house rules, z których korzystałem w przypadku mechaniki Cybera. Fabuła rozgrywa się w fikcyjnym mieście New Medford. Rozgrywka była utrzymana w konwencji filmów gangsterskich. Życzę miłej lektury wszystkim zainteresowanym.

Wstęp
W Mafii gracze będą mogli wcielić się w mafiosów rodem ze starych filmów gangsterskich. Nielegalne interesy, strzelaniny, pościgi oraz gangsterskie porachunki staną się chlebem powszednim dla bohaterów naszych opowieści. Jednym z głównych tematów Mafii jest przedstawienie kontrastów pomiędzy interesami, a życiem osobistym przestępców. Stałe balansowanie na krawędzi, zaburzone poczucie bezpieczeństwa, wszechobecna bezwzględność to zagadnienia, które mogą stać się kanwą dla wielu ciekawych historii.

Przed rozpoczęciem gry warto zapoznać się z odpowiednią literaturą i filmografią. Pozwoli to w pełni zgłębić klimat rozgrywki. Dobre przygotowanie i pełna koncentracja są głównymi składowymi udanej sesji. Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć udanej zabawy.    

Tło  
Lata 30 w Stanach Zjednoczonych to czasy prohibicji, umacniających się organizacji przestępczych, rzesz emigrantów napływających do nowego, lepszego świata, walk o wpływy w świadku przestępczym, czasy burzliwych zmian, korupcji, postępującego rozwoju gospodarczego zaburzonego krachem na giełdzie, kontrastów społecznych, spięć rasowych, wielkich afer i rozwijających się nowinek technicznych. Dla jednych jest to ziemia obiecana w której ciężką pracą można zarobić na godne życie. Dla innych jedynie przystanek w drodze do zatracenia.    

Oczywiście jeśli zajdzie taka potrzeba możecie grać w innych latach. Dokonując odpowiednich modyfikacji odnośnie tła historycznego i przystosowując grę zgodnie z własnymi preferencjami.  

Bohaterowie  
Bohaterowie graczy powinni być wykreowani na podstawie wcześniej przemyślanego konceptu. W połączeniu z konwencją pozwoli nam to otrzymać postacie wiarygodne i mocno osadzone w świecie gry.   

Na wstępie określamy imię, nazwisko, narodowość, zawód, wiek, pochodzenie, wiarę, status materialny, osobowość, wygląd oraz pierwsze wrażenie jakie sprawia bohater. 

W późniejszym etapie doprecyzowujemy detale opisując takie rzeczy jak usposobienie, cenione wartości, upodobania, zainteresowania, przyzwyczajenia, motywacje, credo życiowe, postrzeganie innych, codzienne praktyki. Na koniec możemy opisać rodzinę, bliskich, przyjaciół, wrogów, napotkane persony oraz odwiedzone miejsca. 

Tworzenie postaci to czasochłonny proces, ale jeśli włożymy w niego sporo pracy to zaowocuje ona wieloma inspiracjami zachowań. W ostatecznym rozrachunku znacząco ułatwi role Mistrza Gry, który będzie mógł pisać scenariusze dla bohaterów z krwi i kości.   

Jeśli chodzi o wybór pochodzenia gracze mogą wybierać z szerokiej gamy możliwości. W ówczesnych czasach pomimo konfliktów etnicznych gangsterzy nie mieli większych oporów do robienia interesów z ludźmi do których duża cześć społeczeństwa żywiła irracjonalną niechęć, jeżeli przynosiły odpowiednie zyski.  

Zanim zostaną podjęte końcowe decyzje warto zastanowić się czy wszystkie elementy do siebie pasują i współgrają, tak aby w przyszłości nie dochodziło do nieporozumień.   

Zawody
Do organizacji przestępczych często przyjmowano ludzi z jajami. Każdy z graczy po skonsultowaniu szczegółów z Mistrzem Gry może wybrać ciekawą i unikalną specjalizacje. 

Hierarchia w mafii:

Capo Di Tutti Capi – zarządza całą mafią w USA, jest wybierany przez wszystkie znaczące rodziny w Ameryce. 

Ojciec Chrzestny – szef rodzin mafijnych z danego miasta lub terenu.

Don – głowa rodziny. 

Sottocapo – zastępca Dona, funkcja symboliczna.

Boss – najważniejszy doradca Dona.

Consigliere – zastępca Dona, zajmuje się księgowością rodziny.

Caporegime – Capo jest odpowiedzialny za brudną robotę, dowodzi oddziałem stąd nazywany jest kapitanem, po akcji zobowiązany jest do odliczenia części udziału dla Dona, czasami prowadzi małą rodzinę mafijną.

Soldati Centarale – oficer, jego głównym zadaniem jest wspieranie Capo. 

Soldati – szeregowy żołnierz.  

New Medford

Miasto i Ludzie

New Medford jest dużym, szybko rozwijającym się miastem fabrykanckim z rozbudowaną infrastrukturą położonym na południu Oregonu. Wielkomiejskiego charakteru i klimatu nadają miastu drapacze chmur, szare ulice, ujednolicona zabudowa, małe sklepy z kolorowymi szyldami, kościoły, wszelkiego rodzaju restauracje, kawiarenki, i lokale jazzowe. Rozrywki można zaznać odwiedzając kasyno, wyścigi konne, którąś z renomowanych knajpek, kino lub teatr. New Medford to także władze i fabryki, a wraz z nimi okazały ratusz, urząd miasta, magazyny, parkingi, parki, muzea, banki, targowiska i liczne instytucje. Cały teren niczym pajęczyny oplatają sieci elektryczne i komunikacyjne. Po mieście można poruszać się koleją, tramwajami, i taksówkami. Dzięki rewolucji Henry’ego Forda samochód stał się częścią krajobrazu, wpisując się w kanon użytkowy i estetyczny. W toni szarych barw od rana do wieczora po oświetlonych chodnikach i ulicach poruszają się anonimowi przechodnie, rowerzyści i kierowcy załatwiając znane jedynie sobie sprawy. Miejscami charakterystycznymi są ekskluzywna francuska restauracja Magnifique, hotel Granton, kościół pod wezwaniem św. Johna, Paxton Park, sklep Petersona, Kawiarnia Ala, Restauracja Piera Rene, kino Newmana, lokal Magic, Stare Kino. Osobistości New Medford to burmistrz Franklin Kline, komendant policji Eddy Dillon, wydawca lokalnego dziennika 'Day' Madog Gosset, trener drużyny baseballowej 'New Medford Devils' Mark Sheridan, znany baseballista Rod Adkin, prezenter radiowy Jim Odonel, muzyk George Mante, słynna piosenkarka Gina Adams, znany aktor filmowy Cliff Elbright, konserwatywny polityk Galvin March. Świadkiem przestępczym niepodzielne rządzi mafia. Rodzina Capella posiada największe wpływy, na swoich usługach ma niektórych polityków, gliniarzy i dziennikarzy. Największe profity czerpie z handlu alkoholem, haraczy oraz hazardu. Z tej rodziny wywodzi się również obecny ojciec chrzestny wszystkich rodzin Francesco Capella. Jego siostrzeńcy Franco i Santo trzymają w ryzach połowę miasta. W środowisku mówi się, że dobrze jest grać w kapeli, ale niebezpiecznie jest z nią pogrywać. Capella na swoich usługach posiadają tak bezwzględnych ludzi jak Vito Campana, Harry Bonomo, czy Tony Zappa. Donem rodziny Nizzola jest Luigi, człowiek konfliktowy, który próbuje uniezależnić całkowicie swoje interesy. Ostatnimi czasy coraz częściej dochodzi do konfliktów pomiędzy poszczególnymi gangsterami, co niewątpliwie wpływa na zaostrzenie stosunków pomiędzy rodzinami. Ostatnią rodziną o najmniejszych wpływach jest Eumacora. Na terenie miasta oprócz mafii w podziemiu aktywnie działają takie organizacje przestępcze jak Red Gang, Green Line i Hawks. Przez miasto przepływa rzeka, na jego obrzeżach znajdują się magazyny. Okoliczne miasteczka to Claptown i Georegetown. Sto mil od New Medford położone jest więzienie stanowe o zaostrzonym rygorze Fort Richmond. Wzrost znaczenia klasy średniej doprowadził do tego, że ciężko rozpoznać w mieście człowieka po ubiorze. Dobrze ubrani mężczyźni przyodziewają garnitury lub fraki, nie zapominając o rękawiczkach i kapeluszu jako standardowym uzupełnieniu codziennego stroju. Kobiety na co dzień chodzą w sukniach do kolan, płaszczach i różnorodnych pantofelkach, jako niezbędny dodatek traktując torebki, kapelusze i berety. Szalone lata sprzyjają młodzieńczemu buntowi. Ludzie młodzi żyją dynamicznie. Kobiety wyzwolone nazywane podlotkami noszą krótkie fryzury i odważne sukienki. Rozrywkami, które cieszą się popularnością są kinematografia, audycje radiowe oraz sporty takie jak tenis, golf, polo, boks, baseball, koszykówka i futbol amerykański. W Nowej Metropolii organizowane są maratony mowy i tańca. Życie kulturalne mieszkańców skupia się wokół nowego teatru. Siódmy program radia bije rekordy popularności, Jim Odonel podbija serca słuchaczy. Powoli swoja działalność rozwija telewizja. Dziennikarze z dziennika 'Day' przyglądają się gangsterskim porachunkom, tor wyścigów samochodowych w trakcie rajdów przyciąga rzesze widzów.  

„LA COSA NOSTRA”

W rolach głównych

Luka Torello, Gangster, 28 lat.
Mężczyzna w średnim wieku, zaczesany do tyłu, cholernie ostrożny, zawsze dobrze ubrany, nosi charakterystyczny sygnet zrabowany przez wuja w czasie pierwszej wojny światowej, jego ojciec zaharował się na śmierć, miał samotne dzieciństwo, jest jedynakiem, od samego początku musiał umieć zadbać o siebie, dobrze radził sobie na ulicy, obecnie żyje na wysokiej stopie, ma pieniądze, pracuje na stanowisku kierowniczym w Dix Company, jeździ ekskluzywnym autem, szybko pnie się w hierarchii mafijnej, do rodziny dostał się poprzez małżeństwo z Marią Capella, nie stroni od alkoholu i cygar, hoduje kanarki, w samochodzie ma schowek na pistolet maszynowy Thomsona, jest osoba bezwzględna i stanowczą, która nie lubi sprzeciwów.  

Billy Rapallino, Gangster, 36 lat.
Człowiek mafii od najmłodszych lat, twardziel tęgiej budowy, człowiek bezwzględny, dobry strzelec, brał udział w napadzie na Union Bank wraz ze znanym kasiarzem Alfredo Labridą, został schwytany i osądzony, spędził sześć lat w Fort Richmond więzieniu stanowym o zaostrzonym rygorze, siedział w jednej celi z Rodneyem Boshem, Paulem Jonesem i Anthonym Wingsem. Labrida oszukał i zostawił Billy’ego samego, uciekając z pieniędzmi i jego niewierną żoną Deborą. Rapallino przez cały pobyt w więzieniu planował zemstę na zdradzieckim wspólniku. Po wyjściu ma zamiar uporządkować swoje interesy na mieście i przypomnieć o swoim powrocie.  

Carlo Triviani, Gangster, 22 lata.
Młody chłopak, znany lowelas, nosi złoty łańcuszek na szyi, zakochany bez pamięci w swojej dziewczynie Dianie Seaton, ma własne mieszkanie i samochód, dla rodziny pracuje jako niezawodny cyngiel, jest człowiekiem o żelaznej psychice, zna się na broni, lubi oglądać wyścigi konne, nosi dobrze skrojone garnitury.  

Marcelo Orsini, Gangster, 24 lata.
Młody chłopak, potężnej budowy, o ciemnych włosach, pełnił służbę wojskową w jednej jednostce z Giovanim „Rotondo” Craxi, wyrzucony za handel morfiną, lubi wyścigi konne, hot dogi i dobrą literaturę, uwielbia włoskie wina, oprócz brata Giacomo ma trzy siostry, Doris, Alicje i Marie, obecnie prowadzi antykwariat na Green Street.  

Giacomo Orsini, Gangster, 22 lata.
Młodzieniec wątłej postury i zdrowia, przebywał przez kilka lat we Włoszech poznając rodzima kulturę, kocha samochody, miał krótki epizod z kradzieżą aut dla Red Gangu, uwielbia kino, pasjonują go wyścigi konne, potrafi świetnie prowadzić samochód, przez krótki czas ścigał się na torze, zna się na mechanice, lubi dobra muzykę, ubiera się praktycznie, nosi kaszkiet, wraz ze swoim bratem odziedziczył duże mieszkanie w centrum po bogatym wuju Conrado.

Giovani Craxi, Gangster, 20 lat.
Twardziel, pełnił służbę wojskową, wyrzucony za pobicie jednego z przełożonych i handel morfiną, wydalony polubownie i bez rozgłosu ze względu na kiepską opinie jednostki, postawny, spokojnie usposobiony, nienawidzi tytoniu, uwielbia hazard i życie na krawędzi, jest dobrym strzelcem.  

Franky Love, Gangster, 23 lata.
Wesoły chłopak z zamożnej rodziny o bystrych oczach, charakterystycznym uśmiechu i bujnej fryzurze, lubi kokietować kobiety, posiada duże poczucie humoru, uwielbia niebezpieczeństwo, potrafi obchodzić się z bronią, jest ekstrawertykiem otwartym na nowe znajomości, często się zgrywa, lubi dobrą muzykę, alkohol i dobra zabawę.  

Johnny Sulivan, Gangster, 23 lata.
Młody chłopak z bogatej rodziny, postawny, ze złamanym nosem, cichy, rozsądny i spokojny, jest najlepszym kumplem Franky’ego Lova, lubi dobrą książkę i dancingi, posiada własny dom na przedmieściach, jest lojalnym przyjacielem, ubiera się praktycznie, zawsze ma przy sobie spora sumkę pieniędzy i klamkę.  

Desmond Boman, Gangster, 30 lat.
Potężny chłop, stary przyjaciel Luki Torello, nadużywał przez długi czas alkoholu, pokłócił się z rodziną, po stracie pracy zmuszony był do poszukiwań nowego zajęcia, znalazł prace jako barman w lokalu Magic, robi świetne spaghetti, potrafi dobrze gotować, jest człowiekiem o żelaznych zasadach, potrafi się bić, lubi audycje radiowe, kolekcjonuje znaczki.  

Gary Rittagieri, Bokser, 21 lat.
Siostrzeniec Billy’ego Rapallino, syn Debbie, młody bokser z blizną na lewym policzku, silnej postury, skłonny do wpadania w tarapaty, jest człowiekiem o pogodnym usposobieniu, potrafi dobrze walczyć, trenował od najmłodszych lat, uciekł z domu ponieważ jego rodzice chcieli aby skoncentrował się na nauce i został lekarzem jak ojciec. Gary odwiedził wuja i poprosił go o pomoc w rozwoju na zawodowym ringu. Obecnie trenuje w miejscowym klubie pod okiem Paula Rocketa, zwyciężył w walce z Erickiem Rabbem, w wolnych chwilach gra w futbol amerykański, pomimo młodego wieku jest wielkim smakoszem whisky i dobrym kompanem do kieliszka, boksuje codziennie, żeby nie stracić formy.  

Colin D’Antonio, Kurier, 16 lat.
Syn szewca Ignatzia, podrostek z ubogiej dzielnicy, nie chciał pracować szyjąc buty, od długiego czasu namawiał ojca, żeby poszedł z nim i pomógł wyprosić prace w lokalu Magic u Luki Torello, Colin jest pogodnym chłopcem, nosi kraciastą marynarkę, dobre buty, kaszkiet, lubi słuchać opowieści o gangsterach, jest osobą pracowitą, w wolnym czasie gra w baseball.  

Santo Capella, Sottocapo, 50 lat.
Brat Dona Franco, jest wysoko postawioną osobą w mafii, znany z żelaznego podejścia do interesów, posiada rozliczne kontakty wśród polityków i policjantów, zarobił ogromne pieniądze na handlu alkoholem i bronią, udziela się społecznie jako filantrop, jest szanowanym obywatelem oraz człowiekiem religijnym, regularnie uczęszcza do kościoła, gra w golfa, większość fortuny zainwestował w legalne interesy, obecnie jest prezesem Dix Company.  

Robert Britton, Sklepikarz, 41 lat.
Jest właścicielem sklepu mięsnego na Golden Street, znajomości z gangsterami nawiązał poprzez przypadek, był niewygodnym świadkiem pewnego incydentu, mafia złożyła mu propozycje nie do odrzucenia, chodziło o przenocowanie jednego ze sztywnych znajomych w sklepowej chłodni, Robert wiedział, że nie ma wyboru, zgodził się na ryzykowne przedsięwzięcie, ratując życie, od tej pory miał znajomych pośród bezwzględnych przestępców.  

Maria Torello, Żona, 25 lat.
Młoda kobieta o ciemnych włosach, czarnych oczach i śniadej cerze, żona gangstera, jest osobą silną, inteligentną i stanowczą, zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw życia jakie wiedzie, Jest kobietą mafii i dobrze o tym wie.  

Diana Seaton, Kustosz, 20 lat.
Młoda dziewczyna, chodziła do szkoły z Carlo Trivianim, pracuje w muzeum jako kustosz, lubi swoją pracę, w wolnych chwilach przesiaduje w kawiarenkach, od pewnego czasu jest w związku z Carlo, powoli zaczyna poznawać czym jest gangsterski światek, dlaczego jej chłopak pomimo młodego wieku jest darzony takim respektem i skąd ma tyle pieniędzy.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz